fbpx
Ciemny Jasny

Dynamiczna wymiana oleju w skrzyni biegów

Kontynuując naszego warsztatowego bloga dziś przedstawiamy wam kilka materiałów z wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów w samochodzie BMW X3. Z pozoru rutynowa wymiana. Jednak po wjeździe na stanowisko coś przykuło naszą uwagę.

▪ Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów,
Samochód:BMW X3 (F25) XDRIVE
Wersja silnikowa:2.0D 184KM
Rok produkcji:2010
▪ Dynamiczna wymiana oleju w skrzyni biegów wraz z miską i filtrem. Aplikacja dodatku Liqui Moly.

W tym wpisie nie będziemy przekonywać naszych Klientów do tego jak ważna jest wymiana oleju w ASB (automatycznej skrzyni biegów). Zdecydowanie najwięcej czasu musielibyśmy poświęcić na znalezienie minusów tego typu zabiegu; o ile takowe w ogóle występują. Natomiast postaramy się zobrazować Wam ten proces, ponieważ wiemy, że wiele osób jest ciekawych na czym on polega. Temat ten na pewno doczeka się dokładnego omówienia w najbliższym czasie. Wróćmy natomiast na chwilę do naszego X3.

Prace każdorazowo rozpoczynamy od zabezpieczenia wnętrza pojazdu. Niewątpliwie warsztat jest miejscem, w którym nie trudno o ubrudzenie tapicerki bądź innych elementów wnętrza pojazdu. Dlatego niezależnie od zakresu zleconych prac zawsze używamy dedykowanych pokrowców oraz dodatkowo zabezpieczamy najbardziej narażone miejsca.

W przypadku wymiany oleju w skrzyni biegów prace należy zacząć od dokładnej diagnostyki komputerowej oraz jazdy testowej. Kluczowym aspektem jest wiedza na temat parametrów, ewentualnych błędów w sterowniku oraz tego jaką charakterystykę pracy ma skrzynia biegów.

Po wjeździe na stanowisko przeprowadziliśmy rutynową kontrolę stanu technicznego pojazdu. Dzięki temu zlokalizowaliśmy bardzo niebezpieczny wyciek z prawego przedniego amortyzatora. W tym modelu amortyzatory występują w wersji ze zmienną charakterystyką – sterowaną elektrycznie.

Na czym polega dynamiczna wymiana oleju w skrzyni?

W dużym skrócie proces ten polega na wpięciu się w układ dedykowaną stacją przeznaczoną do dynamicznej wymiany oleju. Urządzenie odbiera zużyty olej i w tym samym czasie automatycznie podaje taką samą ilość świeżego oleju. Podczas procedury dynamicznej wymiany cały czas utrzymujemy jego właściwy poziom. Metoda ta w przeciwieństwie do statycznej umożliwia wymianę praktycznie całego oleju znajdującego się w skrzyni biegów oraz pozawala na przepłukanie układu detergentem w celu pozbycia się zalegających osadów.

W zwykłej metodzie statycznej w zależności od typu skrzyni biegów udaje się wymienić zaledwie 40–60% oleju znajdującego się w skrzyni.

Różnica między początkową, a końcową fazą wymiany oleju w skrzyni

Pamiętaj żeby zawsze aplikować oryginalny bądź wysokiej klasy olej do skrzyni biegów. Ważne jest by stosować się do zaleceń producenta, nawet jeśli ten nie przewiduje wymiany w automatycznej skrzyni biegów.

Jakie są objawy przepracowanego oleju w skrzyni?

Najczęściej odczuwalna jest różnica w sposobie pracy skrzyni biegów. Zaczyna ona “szarpać”, biegi przełączają się z opóźnieniem, a także zwiększa się hałas dochodzący z przekładni.

Olej przekładniowy starzeje się bardzo podobnie jak olej silnikowy. Wraz z przejechanymi kilometrami spada parametr jego lepkości, a tym samym jego jakość smarowania i tworzenia filmu ochronnego.

Kiedy należy wymieniać olej w skrzyni biegów?

Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi. Wszystko zależy od typu skrzyni biegów oraz sposobu jej eksploatacji. Najczęstszym typem skrzyń są: AT, CVT oraz DSG. W przypadku skrzyń AT oraz DSG zaleca się wymianę co 60 tys. km, w modelu CVT co 30 tyś km.

Pamiętaj, że zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem będzie wizyta w warsztacie samochodowym świadczącym tego typu usługi. Doświadczony mechanik w oparciu o swoją wiedzę oraz dane producenta będzie mógł określić czy w Twoim samochodzie należy już wymienić olej w skrzyni biegów.

Czy podobał Ci się ten wpis?

Kliknij w gwiazdkę żeby wystawić ocenę.

Średnia ocena: 4.6 / 5. Liczba głosów: 62

Jak dotąd nikt nie ocenił tego wpisu. Bądź pierwszy!

4 komentarzy
  1. Jaki jest kosz wymiany w ZF? Bmw e60 3.0 BITURBO. Skrzynia sprawna, zmienia biegi, czasami przerywa na ciepłej skrzyni. Czy mogę mieć swój olej?

    1. Koszt wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów wynosi na tę chwilę 600zł brutto; w tym konkretnym modelu. Usługa może nie wpłynąć na usterkę, o której Pan wspomniał. Zapraszamy do naszego serwisu, wykonamy jazdę testową oraz podepniemy tester diagnostyczny – być może pozwoli nam to ustalić powód przerywania skrzyni. Oczywiście może mieć Pan swój olej, natomiast rekomendujemy rozwiązanie, w którym to nasi doradcy dobierają odpowiedni typ i ilość oleju. W metodzie dynamicznej musimy przyjąć minimum 15% dodatkowego oleju względem pojemności układu. Czasami by poprawnie wykonać usługę wartość ta jest większa. W takim przypadku dobrze jest zabezpieczyć się w dodatkowy olej.

      Serdecznie zapraszamy.

Skomentuj motoer.pl Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane posty
Call Now Button