Czy wiesz co oznacza UPG?
Życzymy Ci żebyś kojarzył ten akronim tylko z teorii. Skrót ten oznacza uszkodzoną uszczelkę pod głowicą, a ta na ogół zwiastuje spore wydatki. Zaczęło się jak zawsze niewinnie, od niewielkich dolewek płynu chłodniczego. Jaki okazał się finał sprawy?
▪ Ubytki płynu chłodniczego – samochód nie pozostawia widocznych plam. |
Samochód: | PEUGEOT 207 |
Wersja silnikowa: | 1.4 75KM |
Rok produkcji: | 2009 |
▪ Planowanie powierzchni głowicy, wymiana uszczelki. |
Prace rozpoczęliśmy od uzupełnienia płynu chłodniczego, a następnie w kontrolowanych warunkach wykonania testu dwutlenku węgła (CO2) w układzie chłodzenia. Na wynik niestety nie musieliśmy długo czekać. Płyn reakcyjny w komorze testera szybko zmienił swoją barwę reagując na wydobywające się gazy z zbiornika wyrównawczego auta.
Mieliśmy już pewność co do diagnozy. W samochodzie nie występują żadne dodatkowe układy korzystające z płynu chłodniczego, które mogłyby wpłynąć negatywnie na wynik testu (jednym z takich komponentów jest np. chłodniczka spalin).
Zaletą tej konstrukcji jest stosunkowo solidny żeliwny blok silnika, dzięki temu znacząco ograniczyliśmy koszty całej naprawy. W nowocześniejszych rozwiązaniach mamy do czynienia z aluminiowymi blokami, które niejednokrotnie zużywają się równie liniowo co głowica i generują spore nakłady pracy i funduszy związanych z obróbką.
Czym objawia się uszkodzona uszczelka pod głowicą?
Często objawy mogą być mylące i do złudzenia przypominać inne znane Ci usterki dotychczas napotkane w samochodzie. Jednymi z najczęstszych symptomów uszkodzonej uszczelki pod głowicą są duże kłęby dymu z układu wydechowego podczas pracy silnika.
Bardzo prawdopodobne jest też mieszanie się oleju z cieczą chłodzącą. Wówczas w zbiorniczku wyrównawczym, na korku wlewu oleju czy bagnecie do sprawdzenia jego poziomu osadza się charakterystyczna maź o kolorze kawy z mlekiem.
Pamiętaj, że tylko wiedza doświadczonego mechanika pozwoli Ci uniknąć błędnych diagnoz oraz niepotrzebnych kosztów.