fbpx
Ciemny Jasny

Wymiana kompletnego łańcucha rozrządu oraz siłownika valvetronic 

Jak zapowiedzieliśmy, tak też robimy! Po długiej zimie wracamy do codziennych fotorelacji i naszego bloga. Jeżeli jesteś tu pierwszy raz (dzień dobry!), to już pędzimy z wyjaśnieniami – staramy się w sposób lekki i 100% przyswajalny relacjonować nasze naprawy i sposób działania. Znajdziesz tu sporo zdjęć z naprawy i jeszcze więcej błędów ortograficznych! Zaczynamy.

▪  Błąd: DTC 135A08 – czujnik wału mimośrodowego,
▪ Falujące obroty na biegu jałowym,
Samochód:BMW 3 (F30, F35, F80)
Wersja silnikowa:320 I 184KM
Rok produkcji:2013
▪ Wymiana kompletnego łańcucha rozrządu,
▪ Wymiana siłownika valvetronic oraz kół zmiennych faz,
▪ Czyszczenie smoka oraz miski z fragmentów ułamanych ślizgów,

Ałć… Houston, mamy problem.

Jeżeli wiesz co to za puzzle, to musimy przyznać, że masz naprawdę sporą wiedzę! Jeżeli wiesz co to za puzzle, wiesz też gdzie ich szukać, a po wszystkim zamontujesz nowy łańcuch rozrządu to koniecznie sprawdź ten link.

Jednak zacznijmy od początku. Do naszego warsztatu trafiło BMW serii 3, silnik N20, skrzynia automatyczna. Samochód miał problemy z falującymi obrotami, nasilającymi się podczas używania klimatyzacji. Weryfikacji wykazała nieszczelności w układzie dolotowym oraz znany miłośnikom marki błąd wskazujący na valvetronica. Finalnie postanowiliśmy sprawdzić stan łańcucha rozrządu oraz elementów bezpośrednio z nim współpracujących.

valvetronic bmw warsztat zabrze

O mały włos od poważnej awarii

Okazało się, że rozrząd jest w agonalnym stanie – większość prowadnic łańcucha było ukruszonych, a główny ślizg uległ rozwarstwieniu. Fragmenty te spoczywały na dnie miski olejowej i o dziwo nie spowodowały dalszych uszkodzeń. Właściciel pojazdu miał bardzo dużo szczęścia, że nie doszło do przytkania smoka olejowego, znajdującego się na ogół w najniższym punkcie miski. To element, który pełni bardzo ważną funkcję transmisyjną oleju w silniku. I w pewnych niekorzystnych sytuacjach może doprowadzić do poważnego zużycia silnika, a nawet zatarcia jednostki napędowej czy turbosprężarki.

Czy wiesz jakie są symptomy świadczące o konieczności wymiany łańcucha rozrządu?

Łańcuch jest znacznie trwalszy niż pasek rozrządu, ale pamiętaj, że nie jest wieczny. W zasadzie potrafi przejechać ponad 200 tys. km, jednak jeżeli producent zaleca jego wymianę, trzeba zdecydowanie pilnować określonych interwałów. Wymiana łańcucha rozrządu w wielu przypadkach może być podyktowana wyłącznie przebiegiem samochodu, jednak zdarza się, że jego zużycie objawiać się będzie m.in.:

  • Nierówną pracą silnika na biegu jałowym (falowanie obrotów),
  • Stukaniem po zimnym rozruchu, ustającym po kilku sekundach,
  • Problemami z odpaleniem samochodu – dłuższy czas rozruchu,
  • Dzwonieniem w okolicach łańcucha rozrządu, rosnącego wraz z obrotami.

Możliwości jest znacznie więcej. Pamiętaj, że nadmierne wyciągnięcie łańcucha rozrządu może nie generować żadnych widocznych czy słyszalnych objawów – gdzie dalsze konsekwencje jego eksploatacji potrafią być poważne i niezwykle kosztowne w naprawie.

Temat łańcuchów rozrządu poruszany był na naszej stronie kilkukrotnie. Jeep Grand Cherokee 4.7 V8, Opel Corsa D, Audi Q5.

Więc co ile należy wymieniać łańcuch rozrządu?

Jeśli nie masz pewności kiedy należy wymienić łańcuch rozrządu lub zauważasz objawy pasujące do opisanych powyżej, warto skonsultować się z doradcą serwisowym w serwisie MOTOER. Nasi specjaliści dokładnie zweryfikują zalecenia dotyczące Twojego silnika oraz jeżeli jest to możliwe wykonają odpowiednią diagnostykę jednostki aby określić stopień zużycia łańcucha rozrządu.

Zmienne fazy rozrządu – czym są?

W dzisiejszych czasach zdecydowana większość silników spalinowych jest w nie wyposażona. Producenci stosują je po to, by uzyskać lepsze parametry silnika. Układ zmiennych faz rozrządu pozwala precyzyjniej dawkować mieszankę paliwową, co przekłada się z jednej strony na bardziej wydajną pracę silnika, lepsze osiągi samochodu i mniejsze spalanie, a w efekcie niższą emisję spalin.

Zmienne fazy – jak każdy komponent w samochodzie – mają swoją żywotność i w wielu przypadkach należy je bezwzględnie wymienić przy okazji wymiany łańcucha rozrządu, jednak często zdarza się, że stanowią lwią część finalnej kwoty naprawy. Musisz jednak pamiętać, że ich ewentualna późniejsza wymiana będzie wiązała się z tym samym lub zbliżonym zakresem prac i kosztów robocizny, co wymiana zestawu łańcucha rozrządu.

Zobacz fotorelację z naprawy swojego samochodu!

Czas na kilka malutkich przechwałek, to w końcu idealna okazja do napisania o nowościach w naszym serwisie i czymś zupełnie niespotykanym w branży warsztatów nieautoryzowanych. Co daje Ci konto w aplikacji Klub MOTOER?

Wygenerujesz raport, a w nim:

  • Stan techniczny naprawianego samochodu,
  • Zalecenia co do przyszłych napraw,
  • Zdjęcia usterek wraz z komentarzami,
  • Historię napraw i wizyt w serwisie,
  • Ustawisz przypomnienia SMS.

No i co najważniejsze -> Twoje naprawy automatycznie zamieniają się na punkty, a te możesz przeznaczyć na darmowe usługi i akcesoria! Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.

Zastanawiasz się jakiego producenta części wybrać?

Należy pamiętać, że wymiana rozrządu to kosztowna usługa warsztatowa. Dlatego warto zwrócić uwagę na renomę i jakość producenta, którego wybierzemy. Ważne jest również, aby decydując się na określony zestaw rozrządu, upewnić się co do jego kompletności. Niektóre zestawy mogą nie zawierać istotnych elementów, co może prowadzić do poważnych problemów w przyszłości! Dlatego najlepiej zaufać naszym doświadczonym pracownikom, którzy na podstawie numeru nadwozia i kodu silnika dobiorą odpowiedni zestaw, a następnie fachowo dokonają wymiany.

Czas na GEOMETRIĘ 3D

No tak, w końcu demontowaliśmy przednie zawieszenie. 😉

1. 
Czy wiedziałeś/aś, że podczas wymiany rozrządu może zajść konieczność ustawienia zawieszenia?

Mamy nadzieję, że mile spędziłeś czas. Pamiętaj, że jesteśmy do Twojej dyspozycji i czekamy na Twój telefon lub wizytę w naszym warsztacie. Do zobaczenia!

Czy podobał Ci się ten wpis?

Kliknij w gwiazdkę żeby wystawić ocenę.

Średnia ocena: 5 / 5. Liczba głosów: 50

Jak dotąd nikt nie ocenił tego wpisu. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane posty
Call Now Button