fbpx
Ciemny Jasny

Wymiana łańcucha rozrządu oraz test azotowodorowy klimatyzacji

Tym razem zajmiemy się naszym firmowym samochodem, dzięki temu będziemy mieli nieco więcej czasu na skupieniu się na detalach i dokładnej fotorelacji. Poruszymy kilka ważnych kwestii oraz nawiążemy do szczelności układów klimatyzacji – w końcu sezon tuż tuż!

▪ Wymiana kompletnego łańcucha rozrządu,
▪ Test szczelności układu klimatyzacji,
▪ Ogólna weryfikacja stanu technicznego pojazdu.
Samochód:AUDI Q5 (8R) 
Wersja silnikowa:2.0 TFSI 211KM
Rok produkcji:2009
▪ Wymiana kompletnego łańcucha rozrządu,
▪ Wymiana chłodnicy klimatyzacji wraz z osuszaczem.

Jaki jest powód wymiany łańcucha rozrządu?

Temat łańcuchów rozrządu poruszany był na naszej stronie kilkukrotnie. Zaczęło się od nietuzinkowego Jeepa Grand Cherokee 4.7 V8 na Oplu Corsie D kończąc. W naszym przypadku wymiana kompletnego rozrządu podyktowana była sporym przebiegiem samochodu oraz brakiem historii serwisowej auta. Omawiane Audi Q5 w momencie naprawy mogło się pochwalić przebiegiem 270 tyś. km.

Jednak częściej się zdarza, że konieczność wymiany łańcucha rozrządu podyktowana jest występowaniem pewnych symptomów, które mogą objawiać się m.in.:

  • Nierówną pracą silnika na biegu jałowym (falowanie obrotów),
  • Stukaniem po zimnym rozruchu, ustającym po kilku sekundach,
  • Problemami z odpaleniem samochodu – dłuższy czas rozruchu,
  • Dzwonieniem w okolicach łańcucha rozrządu, rosnącego wraz z obrotami.

Możliwości jest znacznie więcej. Pamiętaj, że nadmierne wyciągnięcie łańcucha rozrządu może nie generować żadnych widocznych objawów – gdzie konsekwencje potrafią być poważne.

W takim razie co ile należy wymieniać łańcuch rozrządu?

Jeżeli nie wiesz kiedy należy wymienić łańcuch rozrząd lub objawy pasują do listy powyżej koniecznie skontaktuj się z doradcą serwisowym z MOTOER. Nasi doświadczeni pracownicy sprawdzą zalecenia dotyczące Twojego silnika (informacje serwisowe) oraz w razie konieczności wykonają odpowiednią diagnostykę samochodu, która pozwoli nam określić stopień zużycie łańcucha. Przeważnie wytrzymałość łańcucha rozrządu określa się na około 200 tys. km. Pamiętaj, że jesteśmy do Twojej dyspozycji.

Dlaczego wymiana rozrządu jest taka ważna?

W przypadku eksploatowania samochodu z łańcuchem rozrządu następuje niepożądane zjawisko rozciągających się ogniw. Częstym przypadkiem jest sytuacja, w której dochodzi do przeskoczenia łańcucha na kołach zębatych. W takim przypadku może dojść do kolizji, której następstwem są pokrzywione tłoki i zawory. Jeżeli naprawa silnika będzie możliwa, to z pewnością będzie kilkukrotnie droższa od wymiany rozrządu.

Czy można dbać o łańcuch rozrządu?

Nieważne czy to łańcuch, ślizgi czy napinacz rozrządu, elementy te zabudowane są stalową pokrywą, a uzyskanie dostępu do nich to często lwia część prac, które trzeba wykonać podczas wymiany. W przypadku omawianego Audi z silnikiem 2.0 TFSI do wymiany rozrządu konieczny jest demontaż pasa przedniego wraz z chłodnicą cieczy i klimatyzacji.

Należy pamiętać, że łańcuch pracuje w kąpieli olejowej co daje nam pewne możliwości do utrzymywania go w dobrym stanie. Przede wszystkim ważne jest dbanie o odpowiedni poziom oleju silnikowego. Dodatkowo należy pamiętać o jego regularnej wymianie, której cykliczność uwarunkowana jest czasem lub pokonanymi kilometrami.

Częsta wymiana oleju silnikowego wpływa na prawidłową pracę wielu elementów: panewek, turbosprężarki, łańcucha rozrządu, tłoków czy wałków. Przyjmuje się, że olej syntetyczny należy wymienić po przejechaniu 15 tys. km.

Jaki producent łańcuchów rozrządu jest najlepszy?

Na to pytanie nie ma zarówno jednej jak i dobrej odpowiedzi. Należy pamiętać, że wymiana rozrządu nie należy do najtańszych usług warsztatowych. Warto więc żeby wybór producenta podyktowany był renomą oraz jakością, którą oferuje. Dodatkowo ważne by podczas wyboru zwrócić szczególną uwagę na kompletność zestawu. Zdarza się, że dany rozrząd występuje w kilku wariantach, a w tych okrojonych może brakować naprawdę kluczowych elementów, które powinny być bezwzględnie wymienione. Zdecydowanie najlepszą decyzją będzie powierzenie tego zadania naszym wykwalifikowanym pracownikom, którzy na podstawie numeru nadwozia i kodu silnika dobiorą odpowiedni zestaw.

Wymiana łańcucha rozrządu to dobra okazja na oględziny silnika

W zależności od silnika i zastosowanych rozwiązań wymiana łańcucha rozrządu może różnić się zakresem działań mechanika. Niezależnie od scenariusza demontowanych jest wiele elementów, które następnie należy ocenić. Dla przykładu:

  • Stan rolek, napinacza, paska oraz innych elementów układu klinowego,
  • Opiłki i ciała obce w misce olejowej jak i stan smoka olejowego,
  • Uszkodzenia chłodnicy klimatyzacji czy silnika – zakładając wariant wymiany uwzględniających ich demontaż.

W naszym przypadku podczas wymiany wychwyciliśmy uszkodzenie sita pompy olejowej! Ten niespełna 10mm element ma kolosalne znaczenie dla zaworu pompy.

Nieszczelna chłodnica klimatyzacji oraz spory ubytek czynnika R134!

Zanim rozpoczęliśmy prace związane z wymianą rozrządu skupiliśmy się na odzysku czynnika chłodzącego. W tym celu za pomocą stacji do obsługi klimatyzacji wpięliśmy się w układ, a następnie zważyliśmy odzyskany gaz. Brakuje 285 gram!

W omawianym modelu pojemność układu AC wynosi aż 600 gram. Co ciekawe ubytek połowy gazu nie wpłyną negatywnie na odczucia kierowcy. Klimatyzacja nadal spełniała swoją rolę, chociaż nie tak wydajnie jak założył producent samochodu.

1. 
Czy wiedziałeś/aś, że może zajść potrzeba serwisu klimatyzacji podczas wymiany rozrządu?

Azotowodorowy test szczelności klimatyzacji

To zdecydowanie najdokładniejsza forma pomiaru szczelności układu AC. Jest to też niezawodna forma szukania ewentualnych nieszczelności. Badanie polega na wpuszczeniu odpowiedniej mieszanki gazów do układu klimatyzacji poprzez złącze serwisowe pod odpowiednim ciśnieniem. Następnie poszukuje się wycieku odpowiednią sondą z czujnikiem, przesuwając ją wzdłuż elementów układu.

Temat jest na tyle ciekawy i rozległy, że na pewno doczeka się osobnego artykułu.

Uszkodzona chłodnica klimatyzacji

Tym razem nieszczelność okazała się być łatwa do zlokalizowania i co więcej widoczna gołym okiem. Skraplacz zwany również chłodnicą klimatyzacji ulokowany jest jako pierwszy, bezpośrednio za przednim zderzakiem samochodu. Z tego powodu jest stale narażony na zjawisko piaskowania oraz uszkodzenia powstałe na skutek kontaktu z ciałami obcymi znajdującymi się na drodze.

Jednak nie zawsze lokalizacja nieszczelności jest taka prosta. Potencjalne miejsca uciekającego gazu to m.in.:

  • Kompresor klimatyzacji,
  • Zawór zmiennej wydajności,
  • Zawory serwisowe: wysokiego i niskiego ciśnienia,
  • Przewody aluminiowe klimatyzacji,
  • Przewody elastyczne oraz ich zakucia,
  • Osuszacz,
  • Parownik znajdujący się pod deską rozdzielczą,
  • Zawór rozprężny na ścianie grodziowej.

Generalnie każdy element układu, w którym znajduje się czynnik R134 bądź gaz nowego typu yf1234 (który również obsługujemy).

Przyczyna nieszczelnego układu klimatyzacji

Zbliżamy się ku końcowi dzisiejszego artykułu

Mamy nadzieję, że sposób lekki i przyswajalny przybliżyliśmy Wam kwestie związane z wymianą łańcucha rozrządu oraz szczelnością układu klimatyzacji. Dajcie znać w komentarzach o czym jeszcze chcielibyście poczytać, a kto wie, być może w niedalekiej przyszłości pojawi się okazja do kolejnej fotorelacji!

Czy podobał Ci się ten wpis?

Kliknij w gwiazdkę żeby wystawić ocenę.

Średnia ocena: 4.4 / 5. Liczba głosów: 20

Jak dotąd nikt nie ocenił tego wpisu. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane posty
Call Now Button