Problemy z system ABS
W naszej branży przyjęło się, że hamulce są najważniejsze. Trudno się z tym nie zgodzić, tym bardziej, że dziś będzie mowa o ciężkim i zabudowanym Food Trucku. Koncepcja została zrealizowana na znanym i często spotykanym Mercedesie Sprinterze z 2002r. Zaczynamy!
▪ Stały błąd ABS, dodatkowo wyświetla się błąd ECU i układu hamulcowego, |
▪ Ogólna weryfikacja stanu technicznego pojazdu, |
▪ a po przeprowadzonych naprawach wykonać przegląd pojazdu (SKP). |
Samochód: | MERCEDES-BENZ SPRINTER 3-T |
Wersja silnikowa: | 308 CDI 82KM |
Rok produkcji: | 2002 |
▪ Naprawa wiązki ABS prawy tył, |
▪ Wymiana niesprawnego sterownika i pompy ABS. |
Czym jest Food Truck i do czego służy?
Na ogół jest to niewielki samochód dostawczy będący punktem sprzedaży jedzenia. Często znajduje się w nim niewielka zabudowana kuchnia, dzięki której na bieżąco przygotowywane są ciepłe i pyszne posiłki serwowane bezpośrednio z furgonetki.
Z roku na rok organizowane są coraz to większe zloty Food Trucków, a pomysł ten zrzesza stale rosnące grono osób, które zdecydowało się w ten sposób zarabiać na życie i jednocześnie realizować się kulinarnie. Postało wiele firm oferujących modyfikację seryjnych pojazdów w praktyczne i niejednokrotnie równie wymyślne zabudowy, a branża ta zaczyna stanowić spory segment w motoryzacji.
Jak działa ABS i dlaczego problem był bardzo poważny?
ABS to system, który podczas hamowania zabiega blokowaniu się kół, chociaż tak na prawdę dochodzi do ich zablokowania, ale na bardzo krótki czas. Dzięki temu zwiększana jest przyczepność podczas poślizgu opon w trakcie próby wyhamowania samochodu. System zbudowany jest z czujników mierzących prędkość obrotową każdego z kół, sterownika analizującego te dane oraz pompy modyfikującej ciśnienie na poszczególnych kołach.
System ABS nie stanowi już luksusu, to obecnie obowiązkowe wyposażenie każdego nowego samochodu. Jest to tak oczywisty układ w samochodzie, że kierowcy przypominają sobie o nim dopiero w sytuacji awaryjnego hamowania.
Przyczyna niedziałającego systemu układu ABS
Omawiany Mercedes Sprinter z 2002 roku, mimo, że ma już swoje lata pozwala na sensowny i bogaty w informacje odczyt błędów oraz parametrów z sterownika pompy ABS. Nasze prace rozpoczęliśmy od kompletnego zeskanowania zapisanych błędów oraz przeanalizowania danych, które otrzymaliśmy.
Pierwszym podstawowym wnioskiem był brak odczytu parametrów z prawego tylnego czujnika prędkości obrotowej koła. Po wstępnych oględzinach winna okazała się wiązka łącząca czujnik z sterownikiem pompy. Dodatkowo korzystając z okazji skupiliśmy się na weryfikacji stanu koronki, której częstotliwość obrotów liczona jest przez wspomniany czujnik.
Nieprawidłowe działanie sterownika i pompy ABS
Niestety mimo naprawiania wiązki elektrycznej oraz przywrócenia odczytu z wszystkich 4 czujników układ hamulcowy nadal nie działał poprawnie.
Winny okazał się sterownik, który niestety nosił już ślady otwierania i próby naprawy. Tak dosadna ingerencja w komponent odpowiedzialny za układ hamulcowy może okazać się katastrofalna w skutkach. Zdecydowaliśmy się na wymianę pompy wraz sterownikiem, a zabieg ten całkowicie rozwiązał problem z system ABS.
Weryfikacja stanu technicznego samochodu dostawczego
Mając już w pełni sprawny układ hamulcowy skupiliśmy się na weryfikacji stanu technicznego pojazdu. Na te okazje opracowaliśmy kilkanaście list kontrolnych, które stosujemy w zależności od zakresu prac i posiadanego czasu na naprawę. Nasi stali klienci przekonali się już, że zawsze zwracamy uwagę na stan techniczny powierzanych nam samochodów. Następnie nasze uwagi przekazujemy w formie cyfrowego raportu.
Co sprawdza mechanik w trakcie przeglądu?
- Skuteczność siły hamowania oraz jakość płynu hamulcowego,
- Siłę tłumienia amortyzatorów osi przedniej i tylnej,
- Kompleksowo: stan zawieszenia i elementów metalowo-gumowych,
- Wycieki z silnika, skrzyni biegów oraz pozostałych układów,
- Stan podwozia oraz układu wydechowego,
- Jakość ogumienia, tj. roczniki i stan opon oraz głębokość bieżnika.
oraz inne punkty w zależności od wybranej listy kontrolnej.
Przegląd okresowy na SKP
Jako, że nasz warsztat znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie z stacją kontroli pojazdów – bardzo często na życzenie klientów wykonujemy przegląd okresowy naprawionego samochodu. Dzięki temu gwarantujemy Wam kompleksową obsługę większości waszych spraw związanych z autem.
To już koniec prac związanych z wspomnianym Food Truckiem. Pozostaje wam tylko życzyć smacznego burrito!
Naprawa samochodów firmowych, obsługa flot
Świadczymy szeroki zakres usług – od wymiany opon, przez serwis klimatyzacji po większe naprawy typu: wymiana sprzęgła czy remont silnika.
Jesteśmy do Twojej dyspozycji przez długie godziny – w tygodniu pracujemy od 8:00 do 20:00, a w soboty do 15:00.
Nasz serwis dysponuje aż 27 niezależnymi stanowiskami, które mogą być obsługiwane jednocześnie. To zapewnia błyskawiczną naprawę każdego pojazdu, który przekroczy próg warsztatu.