Dynamiczna wymiana oleju w skrzyni biegów
Kontynuując naszego warsztatowego bloga dziś przedstawiamy wam kilka materiałów z wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów w samochodzie BMW X3. Z pozoru rutynowa wymiana. Jednak po wjeździe na stanowisko coś przykuło naszą uwagę.
▪ Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów, |
Samochód: | BMW X3 (F25) XDRIVE |
Wersja silnikowa: | 2.0D 184KM |
Rok produkcji: | 2010 |
▪ Dynamiczna wymiana oleju w skrzyni biegów wraz z miską i filtrem. Aplikacja dodatku Liqui Moly. |
W tym wpisie nie będziemy przekonywać naszych Klientów do tego jak ważna jest wymiana oleju w ASB (automatycznej skrzyni biegów). Zdecydowanie najwięcej czasu musielibyśmy poświęcić na znalezienie minusów tego typu zabiegu; o ile takowe w ogóle występują. Natomiast postaramy się zobrazować Wam ten proces, ponieważ wiemy, że wiele osób jest ciekawych na czym on polega. Temat ten na pewno doczeka się dokładnego omówienia w najbliższym czasie. Wróćmy natomiast na chwilę do naszego X3.
Prace każdorazowo rozpoczynamy od zabezpieczenia wnętrza pojazdu. Niewątpliwie warsztat jest miejscem, w którym nie trudno o ubrudzenie tapicerki bądź innych elementów wnętrza pojazdu. Dlatego niezależnie od zakresu zleconych prac zawsze używamy dedykowanych pokrowców oraz dodatkowo zabezpieczamy najbardziej narażone miejsca.
W przypadku wymiany oleju w skrzyni biegów prace należy zacząć od dokładnej diagnostyki komputerowej oraz jazdy testowej. Kluczowym aspektem jest wiedza na temat parametrów, ewentualnych błędów w sterowniku oraz tego jaką charakterystykę pracy ma skrzynia biegów.
Po wjeździe na stanowisko przeprowadziliśmy rutynową kontrolę stanu technicznego pojazdu. Dzięki temu zlokalizowaliśmy bardzo niebezpieczny wyciek z prawego przedniego amortyzatora. W tym modelu amortyzatory występują w wersji ze zmienną charakterystyką – sterowaną elektrycznie.
Na czym polega dynamiczna wymiana oleju w skrzyni?
W dużym skrócie proces ten polega na wpięciu się w układ dedykowaną stacją przeznaczoną do dynamicznej wymiany oleju. Urządzenie odbiera zużyty olej i w tym samym czasie automatycznie podaje taką samą ilość świeżego oleju. Podczas procedury dynamicznej wymiany cały czas utrzymujemy jego właściwy poziom. Metoda ta w przeciwieństwie do statycznej umożliwia wymianę praktycznie całego oleju znajdującego się w skrzyni biegów oraz pozawala na przepłukanie układu detergentem w celu pozbycia się zalegających osadów.
W zwykłej metodzie statycznej w zależności od typu skrzyni biegów udaje się wymienić zaledwie 40–60% oleju znajdującego się w skrzyni.
Różnica między początkową, a końcową fazą wymiany oleju w skrzyni
Pamiętaj żeby zawsze aplikować oryginalny bądź wysokiej klasy olej do skrzyni biegów. Ważne jest by stosować się do zaleceń producenta, nawet jeśli ten nie przewiduje wymiany w automatycznej skrzyni biegów.
Jakie są objawy przepracowanego oleju w skrzyni?
Najczęściej odczuwalna jest różnica w sposobie pracy skrzyni biegów. Zaczyna ona “szarpać”, biegi przełączają się z opóźnieniem, a także zwiększa się hałas dochodzący z przekładni.
Olej przekładniowy starzeje się bardzo podobnie jak olej silnikowy. Wraz z przejechanymi kilometrami spada parametr jego lepkości, a tym samym jego jakość smarowania i tworzenia filmu ochronnego.
Kiedy należy wymieniać olej w skrzyni biegów?
Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi. Wszystko zależy od typu skrzyni biegów oraz sposobu jej eksploatacji. Najczęstszym typem skrzyń są: AT, CVT oraz DSG. W przypadku skrzyń AT oraz DSG zaleca się wymianę co 60 tys. km, w modelu CVT co 30 tyś km.
Pamiętaj, że zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem będzie wizyta w warsztacie samochodowym świadczącym tego typu usługi. Doświadczony mechanik w oparciu o swoją wiedzę oraz dane producenta będzie mógł określić czy w Twoim samochodzie należy już wymienić olej w skrzyni biegów.
Czy zajmujecie się wymianą oleju w skrzyniach półautomatycznych?
Oczywiście,wysłaliśmy Panu maila, prosimy o odpowiedź.
Jaki jest kosz wymiany w ZF? Bmw e60 3.0 BITURBO. Skrzynia sprawna, zmienia biegi, czasami przerywa na ciepłej skrzyni. Czy mogę mieć swój olej?
Koszt wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów wynosi na tę chwilę 600zł brutto; w tym konkretnym modelu. Usługa może nie wpłynąć na usterkę, o której Pan wspomniał. Zapraszamy do naszego serwisu, wykonamy jazdę testową oraz podepniemy tester diagnostyczny – być może pozwoli nam to ustalić powód przerywania skrzyni. Oczywiście może mieć Pan swój olej, natomiast rekomendujemy rozwiązanie, w którym to nasi doradcy dobierają odpowiedni typ i ilość oleju. W metodzie dynamicznej musimy przyjąć minimum 15% dodatkowego oleju względem pojemności układu. Czasami by poprawnie wykonać usługę wartość ta jest większa. W takim przypadku dobrze jest zabezpieczyć się w dodatkowy olej.
Serdecznie zapraszamy.