fbpx
Ciemny Jasny

Zbyt późna wymiana tarcz i klocków

Mocno opadająca linia przednich świateł, bezramkowe szyby drzwi, wyświetlacz 12,3 cala zamiast zegarów – czyli auto segmentu D z wyższymi aspiracjami. Dzisiejszy wpis będzie krótki, ale poruszy bardzo ważną kwestię bezpieczeństwa oraz podamy sposób na darmową weryfikację hamulców! Serdecznie zapraszamy.

▪ Wymiana tarcz i klocków obu osi – części klienta,
▪ Stuki w przedniej osi przy pokonywaniu nierówności,
▪ Ogólna weryfikacja stanu technicznego pojazdu.
Samochód:PEUGEOT 508
Wersja silnikowa:1.6 THP 181KM
Rok produkcji:2019
▪ Wymiana tarcz i klocków osi przedniej,
▪ Wymiana tarcz i klocków osi tylnej.

“Blacha o blachę”, tak potocznie mówimy o…

Jak się pewnie domyślacie, mowa o stanie, w którym klocek hamulcowy, a w zasadzie jego materiał cierny zużył się w 100%. W tej bardzo niebezpiecznej sytuacji tarcza hamulcowa ma bezpośredni kontakt z płytką nośną klocka hamulcowego – czyli odlewu, do którego przytwierdzona jest warstwa cierna klocka.

Może dojść m.in. do:

  • Całkowitej utraty sprawności układu hamulcowego,
  • Uszkodzenia potencjalnie dobrej tarczy hamulcowej,
  • Uszkodzenia zacisku hamulcowego i zagotowania płynu hamulcowego,
  • W skrajnych przypadkach klocek może wypaść z prowadnicy.

Scenariuszy jest bardzo wiele i trzeba mieć na uwadze, że każdy z nich dotyczy niewątpliwie najważniejszego systemu w samochodzie – układu hamulcowego.

Czy wyświetli mi się komunikat o wymianie klocków? Co ile należy je wymieniać?

Czujniki zużycia klocków hamulcowych obecnie traktowane są jako standard w wielu nowoczesnych samochodach. Może się jednak zdarzyć, że Twój pojazd nie jest w nie wyposażony bądź układ jest niesprawny.

Klocki hamulcowe zużywają się liniowo, wraz z każdym pokonanym kilometrem. Czas w jakim się zużyją może się bardzo różnić i jest uzależniony od wielu kwestii. O szybkości zużycia klocków decydują m.in. warunki drogowe, obciążenie, styl jazdy jak i rodzaj i typ zamontowanych klocków i tarcz hamulcowych. Powyższe czynniki sprawiają, że nawet doświadczony mechanik może mieć problem z precyzyjnym oszacowaniem czasu przydatności klocka hamulcowego.

Problem ten eliminują czujniki, które zaprojektowane są w taki sposób żeby ulec zniszczeniu w momencie osiągnięcia granicznej wartości klocka hamulcowego. Stan ten sygnalizowany jest niezwłocznie na desce rozdzielczej, a kierowca dostaje jasny sygnał, że musi pilnie odwiedzić warsztat samochodowy.

Kiedy należy sprawdzić układ hamulcowy?

Na to pytanie nie ma jednej dobrej odpowiedzi. Musisz wiedzieć, że jest to z całą pewnością najważniejszy układ w Twoim samochodzie. W zależności od ilości pokonywanych kilometrów oraz czynników, które poruszyliśmy wcześniej, coroczny przegląd na stacji może okazać się niewystarczający.

Jak za darmo sprawdzić stan tarcz i klocków hamulcowych?

I to dwa razy w roku! Zdarzają się usługi, które w łatwy sposób umożliwiają przynajmniej powierzchowną ocenę układu hamulcowego. Jedną z nich jest wymiana opon.

W MOTOER nasz doświadczony mechanik każdorazowo zwraca szczególną uwagę na stan tarcz i klocków hamulcowych podczas wymiany kół lub opon, a swoje ewentualne uwagi zgłasza doradcy serwisowemu.

Oczywiście musisz wiedzieć, że kompletne i precyzyjne sprawdzenie układu hamulcowego uwzględniająca m.in.: pomiar tarcz hamulcowych, jakości płynu hamulcowego, weryfikację prowadnic czy linek hamulcowych to zupełnie inna usługa. Niemniej bardzo często kiepski stan hamulców widoczny jest gołym okiem.

Nawet podczas bardzo szybkiej oceny nasz mechanik możne stwierdzić potencjalnie przekroczoną grubość minimalną tarczy (rant na krawędziach), zapieczone prowadnice (nierównomierne zużycie klocka, odbarwiona tarcza) czy chociażby wycieki płynu hamulcowego.

A co z wymianą płynu hamulcowego?

Często rozmawiając o układzie hamulcowym myślimy głównie o tarczach, klockach, a Ci bardziej doświadczenie o zaciskach czy systemie ABS. Zapominamy jednak o płynie hamulcowym, a to on ma kolosalny wpływ na działanie całego układu.

W tym artykule nie będzie opisywać składu płynu hamulcowego, ale musisz wiedzieć, że jego wymiana potrafi skrócić drogę hamowania nawet o kilka metrów! Wykorzystywany jest w celu przeniesienia ciśnienia z pedału hamulca na klocki hamulcowe, dlatego jego jakość oraz poziom mają bezpośredni wpływ na Twoje bezpieczeństwo. 

Co ile wymieniać płyn hamulcowy?

Według wielu zaleceń płyn hamulcowy należy wymieniać co dwa lata lub ok. 40-50 tys. km. Należy mieć dodatkowo na uwadze, że płyn starzeje się i chłonie wodę, przez co traci swoje właściwości, a to w sposób znaczący zmniejsza skuteczność hamowania.

Dynamiczna (ciśnieniowa) wymiana płynu hamulcowego

W naszym warsztacie proces ten odbywa się za pomocą profesjonalnej stacji do wymiany płynu hamulcowego renomowanej firmy ATE. Wymiana z użyciem wspomnianego narzędzia eliminuje ryzyko uszkodzenia lub zatkania pompy hamulcowej, daje nam również gwarancję pozbycia się w 100% starego płynu w układzie.

Technika ta pozwala również na bardzo szybkie i dokładne odpowietrzenie układu, a czynnik ten ma kolosalny wpływ na skuteczność hamulców, a co za tym idzie bezpieczeństwo Twoje jak i innych uczestników ruchu drogowego.

1. 
Czy regularnie wymieniasz płyn hamulcowy?

Pragniemy przypomnieć, że naprawa układu hamulcowego należy do pakietu naszych ekspresowych usług gwarantowanych. Dzięki temu zapewnimy Ci najlepszy możliwy termin realizacji, na ogół w dzień zgłoszenia problemu.

Mamy nadzieję, że w sposób lekki i przyswajalny przybliżyliśmy Wam kwestię dotyczącą hamulców oraz ich roli w samochodzie. My tu gadu gadu, a nasz mechanik kończy już składać hamulce! Do następnego razu.

Czy podobał Ci się ten wpis?

Kliknij w gwiazdkę żeby wystawić ocenę.

Średnia ocena: 5 / 5. Liczba głosów: 47

Jak dotąd nikt nie ocenił tego wpisu. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Powiązane posty